גלישה בסקי מהווה אתגר והנה בעלת ערך מוסף לחיים. גוף, מוח ונפש צריכים ללמוד קודים התנהגותיים חדשים ושונים גלישת סקי בשילוב תרגילי מוח® Brain Gym יכולה לתרום באופן משמעותי לשיפור יכולת וטכניקת הגלישה ולהביא את הגולש המתחיל והמיומן לגלישה המבוססת על הרמוניה ומקצב מקבילים .
שאיפתו של כל אדם היא לתפקד בבטחה ובהנאה בכל מישורי החיים. כשמדובר על גולשי סקי וסנובורד, הרי שהנושא מקבל משנה תוקף והופך לדו משמעי: בתחילת דרכו של גולש, הוא מעוניין לגלוש בבטחה ובהרמוניה לאורך מסלול שלם, תוך ביצוע תנועות גוף מבוססות ונכונות. שאיפתו של גולש מתקדם היא לעשות זאת בו זמנית בהרמוניה ומקצב מושלמים.
כל אדם, וגולש סקי בפרט, יכול לשפר את יכולותיו בעזרת תהליך האיזון הכולל תרגילי תנועה פשוטים ומהנים. השיפורים המהירים מצמצמים את הפערים בין המצוי לרצוי, ומחזירים לנו את השליטה בחיינו בחופשיות ובהנאה.
תרומת הסקי לחיים
כשהגעתי לראשונה ל"סקימולטור", הייתי טירונית ירוקה בכל הקשור לגלישת סקי. בהפסקה, ניגשתי אל התלמידים שסביבי ושאלתי אותם מה גלישת הסקי עושה להם.
קיבלתי תשובות מגוונות:
• אני צריך לדחוף את עצמי מעבר לאזור הנוחות שלי כדי להשתפר.
• אם אני מרגיש אי נוחות, חוסר יציבות או שאני נופל, ברור לי שפעלתי לא נכון. זה מתאים גם לתחומים אחרים בחיים.
• גלישת סקי מנקה את המוח ממחשבות מורכבות, ומזרימה רעיונות חדשים.
• זוהי דרך טובה לטפח את הזוגיות: זה זמן בו בעלי ואני מבלים יחדיו.
• זוהי פעילות ספורטיבית נהדרת, במקום חדר כושר.
• האדרנלין עובד חזק, ומביא לסוג של התרוממות רוח.
• גלישת סקי מעניקה לי אנרגיה ליותר פעילות שכלית מאתגרת, יש תחושת זרימה.
בנוסף, בזמן הגלישה משתמש הגולש באופן מיוחד במיומנויות של שלושת החושים: ראיה, שמיעה ומישוש. השליטה בהם מעניקה לגולש אומץ וביטחון ביציבות ובגלישה:
• חוש הראיה עוזר לגולש בהתמצאות במרחב.
• חוש השמיעה מאפשר ביצוע הוראות פעולה.
• מישוש ותחושה מעניקים לגולש שיווי משקל, יחס הגוף בתנועה כולל שינוי כוח הכבידה ביחס לזווית המדרון.
הקשר בין זרימת מידע ליציבה בסקי
היציבה בסקי נעשית תוך השענות לפנים על השוקיים או על נעלי הגלישה. זהו מנח פיסי שאיננו רגילים בו. המוח מבצע את פעילויותיו לפי דפוסי ההתנהגות המוכרים לו מהעבר, גם אם אין הם מיטיבים לו (תגובת רפלקס). כשהגוף נתקל באיום, בין אם הוא אמיתי או מדומה, אזורים כאלו ואחרים מופעלים על-ידי התכווצות כתוצאה מהמתח שנוצר. המוח האנושי מעדיף לבצע פעולות מוכרות, אף אם התוצאות אינן רצויות. אנו נשאבים מהר מאד לכוח ההרגל, לטוב ולרע, ומתקשים להיחלץ מהתבנית שנוצרה.
במצב זה, אין יכולת בחירה. בגלישת סקי, הפעלת צד אחד מובילה את הגולש לצד האחר. למשל, הפעלת כרית כף רגל ימין מובילה לשמאל, ולהיפך. פעילויות אלו נזקקות לתפקוד מרבי ומיטיב של הגולש. אולם, לעיתים הגוף נוטה לקחת את הפיקוד, ואז מרגישים חסרי אונים מול חוסר ההקשבה של הגוף לרצונות האישיים.
כיצד אם כן נצליח לגלוש בבטחה ובהנאה באופן מהיר ובריא? כידוע, במוח שתי מחציות: השמאלית שולטת על תפקוד הצד הימני של הגוף, בעוד המחצית הימנית – על הצד השמאלי. כששתי מחציות המוח עובדות בהרמוניה עם חלקי המוח הנוספים, נוצרת צורה דמוית הספרה 8, המאפשרת זרימת המידע.
לפגוש אתגרים
בעבר, התנסיתי בשיעורי סקי בחופשת סקי בחו"ל, אך לא נהניתי במיוחד. ככל הנראה, היה זה לאור העובדה שלא גלשתי בהצלחה. אך החוויות האלו התרחשו לפני ההיכרות שלי עם שיטת ® Brain Gym.
מעבר לכך, זיכרון טראומתי מילדותי ליווה אותי בכל פעם שעמדתי בפני ירידה במדרון. כשהייתי בת 10, במהלך מחנה צופים, הידרדרתי במדרון ונעצרתי על שיח קוצים. למעט מספר חתכים קלים יצאתי שלמה. אך היתה זו שלמות פיסית בלבד. החוויה הקשה נצרבה במוח ובגוף כאחד. בכל פעם שעמדתי בפני עליה על הר או גבעה, הפחד וזיכרון חווית הילדות השתלטו על התחושות, הרגשות והמחשבות שלי.
כששמעתי על ה"סקימולטור", החלטתי שעל אף ניסיון העבר, הגיע הזמן לאתגר את עצמי ולהתנסות בחוויית גלישה בסקי.
התקרבות למטרה
כבר בשיעור הסקי הראשון, כשעליתי על המשטח, זיכרון הילדות עלה וצף מיידית; פחדים, חששות מצד אחד וההתלהבות וההתרגשות מצד שני: "הנה אני הולכת לכבוש את ההר". במקביל, חזר הזיכרון ש"השתלט עלי" והתקשיתי להקשיב למדריך. במקום להתרכז, הייתי עסוקה ברצון שלי להימנע מנפילות. חוויתי אי שקט פנימי מלווה בחוסר נינוחות בכל הגוף. הסתכלתי לעיתים קרובות למטה, והתקשיתי להביט במראה הגדולה שמולי כפי שהציע לי המדריך.
עם תום עשר הדקות הראשונות של שיעור הסקי, בהפסקה הראשונה, ניגשתי לבצע "איזון" (ראו הסבר במסגרת). בתוך תהליך האיזון בחרתי לעצמי מטרה: "אני רוצה לגלוש בקלילות, ברוגע ובכיף". כשסיימתי, חזרתי לגלוש על המדרון ומיד הרגשתי בשינוי. הפעם, הייתי נינוחה, רגועה וקלילה יותר ביחס לדקות הראשונות.
במפגשים הנוספים שלקחתי, הבנתי לעומק מה עליי לשפר. גיליתי שהיציבה שלי אינה נכונה ושאינני מפעילה נכון את שריר התאומים ושריר ארבע הראשים. כתוצאה מכך, התעייפתי מהר מדי. לפני השיעור החמישי ביצעתי תהליך איזון נוסף, והפעם היתה לי מטרה ממוקדת יותר: "כשאני גולשת, אני רוצה להיות בתנוחה הנכונה, יציבה, קלילה, נינוחה, בטוחה ונהנית."
במהלך האיזון, בחרתי תרגיל תנועה שעזר לי להתקרב למטרה שהצבתי. בהתחלה הרגשתי כבדות, ובהדרגה הקלילות בשרירים הגיעה לידי ביטוי מוחשי. כשהמשכתי לגלוש, גיליתי שהאיזון שיפר באופן משמעותי את היציבות ואת רמת הגלישה שלי.
התאמה זריזה למצבים שונים
אימוני הגלישה במדרונות ה"סקימולטור", בליווי הדרכה אישית, מקדמים אותנו לטובת גלישה בטוחה ומהנה. בנוסף לאימונים ובמקביל להם, השימוש באיזון מתרגילי מוח ® Brain Gym למטרה הזו יחסוך לנו זמן ויקדם אותנו במהירות לשיפור היכולת שלנו. כתוצאה מכך, באירוע של חוסר יציבות נפעל לפי המוכר לנו מאימוני הגלישה והאיזון מתרגילי מוח, וכך נחסוך סיכויי חבלות ופציעות ונגלה שגלישת סקי היא חוויה רבת עוצמה ומהנה.
איזון כדרך ללימוד
® Brain Gym הנה שיטה חינוכית המשפרת יכולות ומיומנויות בחיים באמצעות תהליך לימודי חוויתי הנקרא, בפשטות, איזון. תהליך זה כולל תרגילי תנועה קלים ומהנים, שמביאים לשיפורים מהירים ולעיתים דרמטיים בתחומי חיים שונים. בעזרת השיטה ניתן ללמוד שכל קושי הוא אתגר, הזדמנות לצמיחה ולמימוש הפוטנציאל האישי. מפתח השיטה הוא דר' פול דניסון, ששקד עליה לפני למעלה מ-30 שנה. כיום, ממומשת השיטה ב-90 מדינות, וגם בישראל.
בבסיס השיטה ניצב תהליך "איזון לפעולה", שמורכב מחמישה צעדים:
1. הכנה ליציאה לדרך.
2. קביעת המטרה.
3. בירור המצב הקיים.
4. בחירת אחת מהתנועות ליצירת שינוי והתקרבות למטרה.
5. בירור מחדש של השינויים.