שיפור היכולות המוטוריות, היציבה והביטחון העצמי בילדים בעלי צרכים מיוחדים על ידי גלישה במדרונות הסקימולטור (בפרט) ובמדרונות ההרים (בכלל)
ילדים בעלי צרכים מיוחדים המטופלים בפיזיותרפיה מגיעים לשלב בו הטיפול הפרטני מגיע ל"רוויה" – נקודה שבה ההתקדמות נעצרת או דורכת במקום – ויש לעבור לאלטרנטיבות נוספות שיביאו שינוי/ שיפור או קידום ביכולתו של המטופל.
אחת האלטרנטיבות לקידום/שיפור יכולות המטופל הינה אימון גלישה במדרון הסקימולטור.
מדרון הגלישה בסקימולטור הינו דינאמי וגורר תגובה מוטורית המביאה לשיפור תגובות שיווי המשקל, מחזקת קבוצות שרירים ומשפרת את יכולת הלמידה המוטורית. כתוצאה משיפור היכולות הללו הילד/ה מעצימ/ה את הביטחון העצמי שלו/ה.
שמי מיכל נעם. אני פיזיותרפיסטית ילדים. את שעורי הראשון בסקימולטור למדתי ב 1999, לפני שלמדתי או חוויתי גלישת סקי בהרים. הגעתי לסקימולטור מתוך סקרנות טיפולית במחשבה להשתמש בלמידת סקי על מדרונות הסקימולטור לטיפול בילדים עם בעיות התפתחותיות שונות.
לאחר מספר שנים (2000-2008) בהם חייתי בניו יורק ועבדתי כפיזיותרפיסטית ילדים (וגם שיפרתי את רמת הסקי שלי) חזרתי ארצה ויצרתי קשר עם שלומית על מנת לקדם פרויקט מיוחד בו יעשה שימוש בסקימולטור לשיפור היכולות המוטוריות, היציבה והביטחון העצמי בילדים עם צרכים מיוחדים.
הגעתי לסקימולטור, הפעם כגולשת טובה עם יכולת להתמודד עם מסלולים שחורים, במטרה ללמוד לגלוש בצורה אחרת/ חדשה. ההתרגשות מתחילה עם נעילת נעלי סקי, התאמת המגלש, הצפייה בגולשים האחרים, במדריכים והמחשבה שאני עומדת לגלוש ללא בעיות. ואז מגיע הרגע שבו אני מגלה…. אוי כמה זה קשה!!! עם התחלת הגלישה נשלפות בזו אחר זו כל תבניות התנועה בהן משתמש הגוף שלי כדי לגלוש. אני מפעילה כוח רב רק כדי להישאר על מגלשי הסקי ולא ליפול.
עצי, עם סבלנותו הרבה, מסביר לי כיצד לשנות את מנח גופי (להישען קדימה עם השוקיים על הנעליים), כדי לגלוש נכון ללא הפעלת כוח רב, אך הגוף שלי שכל כך רגיל לגלוש תוך הפעלת כוח חזר שוב ושוב לתבנית המקורית והמוכרת. אני מנסה להקשיב לגופי ולראות היכן קשה, איפה ומתי לשחרר ומגלה שגופי מאוד מקובע. אני מתחילה להודות שהפחד שולט בגופי…הפחד ליפול וחס וחלילה להיפצע, הפחד לתת לגוף שלי לשלוט בתנועה ולקחת אותי במורד המדרון בגלישה נעימה ללא מאמץ תוך ניצול אנרגטי מרבי. הפחד להסתכל ולהישיר מבט אל המראה שהרי אני עלולה ליפול.
עצי לא מוותר וקושר לי את המגלשיים אחד לשני כדי ליצור משולש וללמד אותי איך לשמור snow plow טוב יותר. הוא מסביר לי שוב היכן אני "טועה" ומה עליי לתקן כדי להתקדם. אני חייבת לציין את התרשמותי הרבה מהמצאותיו ופיתוחיו המרשימים של עצי ובהם מכונות הסלאלום, חיבור המגלשיים ליצירת המשולש וציור הרגליים כדי להסביר מה צריך להרגיש בזמן הגלישה. אביזרים הממחישים ומקלים את תהליך הלמידה.
סיימתי את השיעור מאושרת עם רגליים רועדות. הרגשתי איך כל שריר בגופי עבד בזמן הגלישה, איך אני מתחילה לשנות ולשפר את גלישתי. דרך חווית התנועה והגלישה הרגשתי כמה הדבר יכול לשפר את יכולתם הגופנית של ילדים בהם אני מטפלת.
מבחינתי השמיים הם הגבול…לכל ילד בו אני מטפלת, שאומר לי "אני לא יכול" אני עונה "המילה לא יכול לא קיימת במילון שלי".
אני מאמינה שכל ילד יכול לנסות ללמוד לגלוש ולהפתיע את הוריו, מטפליו ואת עצמו.
סקי הינו ספורט אתגרי שעובד על המון תחומים: כושר/ יכולת ריכוז, שמירה על שיווי משקל, תזמון, למידה מוטורית, כוח שריר וכו'
כשילד מתקשה מבחינה מוטורית ותפיסתית, נהנה מתנועה או לחילופין חושש ממנה, יש לשקול להביאו לביקור בסקימולטור לבדוק אם הוא מעוניין ל"התיידד" עם המדרון וללמוד לגלוש.
גלישת סקי הינה הזדמנות טובה ומהנה לשפר תחומים רבים כגון: קואורדינציה, שיווי משקל, חיזוק שרירים, הקשבה לגוף, פיתוח קצב ומהירות תנועה והנאה מרובה.