טכניקת הגלישה בסקי ובסנובורד

"טכניקת גלישה", צמד המילים נשמע שחוק, אבל גם לא ברור לאשורו, שכן אם תחשבו על מדריכי הגלישה שהחלפתם לאורך השנים, בודאי תגלו שאינכם יודעים להבחין מי מהם לימד את טכניקת הגלישה הנכונה. לפניכם, המדריך הכתוב לביצוע פעולות כהלכה.

ישנם מספר סגנונות גלישה נפוצים בעולם הסקי, אליהם נוספים סגנונות אישיים שפיתחו מדריכים וגולשים באופן פרטי. אולם, ישנן אבני יסוד המשותפות לכל הסגנונות, היוצרות את המושג טכניקת גלישה. על-מנת להצליח לגלוש בטכניקה נכונה יש לתרגל ולהתאמן באופן קבוע ולאורך זמן על הטכניקה. ב"סקימולטור" פותחו לאורך השנים שיטות המסייעות ללמוד את רזי הטכניקה, אותן אפשר ללמוד במשך כל השנה במדרונות הגלישה שבמרכזי ה"סקימולטור".

סקי – טכניקה נכונה 

1. העמידה נכונה היא כשמרכז הכובד נשמר במרכז המגלש ובין המגלשיים

הבעיה. בזמן הגלישה אנחנו בלחץ. התנועה והשיפוע מגבירים את הלחץ, כפות הרגליים והקרסול נעולים, ומנסים ללחוץ את הברכיים קדימה.

התוצאה. אנחנו מתיישבים ומרכז הכובד עובר אחורה. במצב זה השליטה והיציבות של הגולש הינה מינימאלית, ובנוסף נדרש הרבה כוח כפיצוי על כך שהגוף לא מאוזן, במרכז הכובד לא במקום הנכון. מרבית הכוח מושקע בשמירה על היציבות, ולא בגלישה.

הפתרון. אימון. יש ללמד את הגוף לשחרר ולהרפות. הרגליים, ובעיקר מפרקי הקרסול והברכיים, צריכים להיות כקפיץ המאפשר מתיחה וכיווץ. בשל השיפוע, כוחות הגרביטציה יובילו בעצמם את הגוף קדימה.

הרווח. אימון זה מעניק הבנה לגבי הדרך בה ניתן לשמור על שחרור שרירי הרגליים ומפרקי הקרסוליים (הברך והאגן רפויים) בזמן הגלישה, וכתוצאה מכך נדרשת השקעת כוח פיזי מינימאלי. גלישה נכונה ורפויה שומרת על בריאות המפרקים, קרסוליים וברכיים, והפציעות עקב מאמץ יתר נעלמות. בנוסף, עקב הגדלת היציבות, כמות התאונות והנפילות מצטמצמת למינימום. וכמובן מאפשרת לשפר את רמת הגלישה.

2. שימוש נכון באדג'ים (גלישת קארווינג) תוך שמירה על מרכז כובד

הבעיה: טכנולוגית מגלש הקארווינג הנה עמידה במרכז המגלשיים, תוך כדי שימוש באדג'ים שמאפשרים לגולש לגלוש לכיוון הרצוי. יש להשתמש בשני האדג'ים הימניים על מנת לגלוש ימינה, או בשני האדג'ים השמאליים על מנת לגלוש שמאלה. זה אמנם נשמע פשוט, אך הנטייה הטבעית היא ללחוץ את הברכיים הצדה ביחד לכיוון הסיבוב, ויש שמוסיפים גם את פלג הגוף העליון, שאף הוא נופל לכיוון הסיבוב.

התוצאה. מרכז כובד שגוי צידי ו/או אחורי. אנו נמצאים בחוסר יציבות, ופוגעים בברכיים שבנויות רק לכיפוף קדימה, שכן כיפוף פנימה או החוצה גורמים לשחיקת הסחוס ולמתיחת הרצועות.

הפתרון. היציבות נשמרת בעזרת השענות על לשונות הנעליים – הברכיים מתכופפות בהרפיה קדימה, השוקית שעונה על הנעל, פלג הגוף העליון שומר על נקודת האיזון. כשגולשים ימינה, כתף שמאל נשארת מעל קרסול שמאל, וכשגולשים שמאלה כתף ימין נשארת יציבה ומעל קרסול ימין. על מנת לעלות על האדג'ים נותנים לאגן, בחופשיות, ליפול לכיוון הגלישה. ככול שהאגן ייפול יותר, כך נעלה יותר על האדג'ים והסיבוב יהיה יותר אגרסיבי ומהיר. אולם, אין לשכוח לשמור על יציבות, ברכיים קדימה, מרכז הכובד ואיזון פלג גוף עליון, כתף מעל הקרסול. כך מינימום כוח מושקע בשמירה על מרכז הכובד והיציבות, וכל הכוח מושקע בסיבוב.

הרווח. שימוש נכון במגלשי הקרווינג מאפשר סיבובים מהירים וחדים, אך עם זאת יציבים, בהשקעת כוח מינימלית.

3. עלייה וירידה בפניות (פעילות ורטיקאלית)

הבעיה. בגלישה נכונה צריך להזדקף לכיוון המדרון (לכוון את האגן לכיוון קו הנפילה) כשרוצים לפנות, על מנת להעביר את מרכז הכובד לקדמת המגלש ולשחרר את הלחץ מהמגלשיים.  ככל שמרכז הכובד קדמי יותר ההיגוי של המגלשים יהיה חד יותר. במידה ונזדקף אחורה, על ידי יישור הברכיים ועלייה על קצות האצבעות מרכז הכובד יהפוך אחורי והמגלשים לא ייכנסו לפנייה באופן עצמאי ונאלץ להפעיל כוח על מנת לסובב אותם.

הפתרון. לפני הפניה, מעלים את האגן כלפי מעלה ומקפידים לא לעזוב את לשונות הנעל ולא לעלות על קצות האצבעות, כתוצאה מכך מרכז הכובד עובר קדימה. ובזמן הפניה, מאפשרים לברכיים ללכת קדימה ולהגביר את הלחץ על לשונות הנעל ובמקביל לאפשר לפלג גוף העליון לרדת למטה ולהעביר את מרכז הכובד אחורה, בפעולה זו אנו מפזרים את משקלנו לאורך כל המגלש ומגיעים ליציבות מקסימלית.

לצורך התנסות, נעלו נעלי סקי, עמדו בעמידת סקי תוך הנחת כל מדרך הדריכה על הרצפה והישענות על לשונות הנעליים. שלושת המפרקים, קרסול, ברך ואגן שבורים, תוך כדי הישענות על קיר. כעת בצעו את הפעולה כמתואר למעלה, והקפידו שציר התנועה הנו הברך ולא מפרק הקרסול. אם מפרק הקרסול הינו הציר, סימן שאתם מיישרים ברכיים, אם הברך הינה הציר סימן שאתם לוקחים את הגוף קדימה.

הרווח. הפעילות הורטיקאלית מאפשרת לנו לשנות את מרכז הכובד בצורה קלה ויציבה, והופכת את הגלישה לרציפה, והפעילות המשתנה של השרירים (כיווץ והרפייה) דורשת מאיתנו פחות כוח.

סנובורד – טכניקה נכונה

1. עמידה נכונה

הבעיה. בזמן הגלישה עקב התנועתיות, השיפוע והלחץ, קיימת נטייה להעביר את מרכז הכובד אחורה, לרגל האחורית. (יש להדגיש שהבורד נבנה כך שכשמשקל גופנו מחולק באופן שווה בין הרגליים, מרכז הכובד הוא טיפה אחורי, וזאת על מנת ליצור את אפקט ההמראה של הבורד) עמידה כשמירב מרכז הכובד הינו אחורי מצריכה שימוש בכוח רב כפיצוי על מרכז כובד משובש, ומקטינה בצורה משמעותית את השליטה בבורד.

הפתרון. אימון ותירגול הגוף לחלוקת המשקל באופן שווה ומאוזן בין שתי הרגליים, ולהרפייה של כפות הרגליים והמפרקים.

הרווח. עמידה נוחה ולא מאומצת ושליטה מקסימלית בבורד

 2. שימוש נכון באדג'ים (לגולשים ברגל ימין קדימה, לגולשים ברגל שמאל – הפוך)

על מנת לבצע פניה, עלינו להעביר את מרכז הכובד מעל העקבים בפניה ימינה, ומעל האצבעות בפניה שמאלה.

הבעיה. קיימת נטייה לבצע את הפעולה הנ"ל על ידי שימוש בכפות הרגליים (להרים את האצבעות או להרים את העקבים).

כתוצאה מכך, אנו נמצאים על האדג' הנכון, אבל מרכז הכובד לא נמצא מעל האדג' הנכון ועלינו להשקיע כוח רב על מנת לאזן את עצמנו.

הפיתרון. לימוד ותירגול הגוף לשנות את מרכז הכובד מעל העקבים או מעל האצבעות על ידי פעילות ורטיקאלית (אנכית) של הגוף. פעילות ורטיקלית למעלה לקראת הפניה, תוך שמירה על כיפוף מפרק הקרסול והברך, ובהמשך פעילות ורטיקאלית למטה בזמן הפניה על ידי כיפוף שלושת המפרקים ושמירה על פלג גוף עליון זקוף.

הרווח. פעילות ורטיקאלית מתמשכת ובעיתוי הנכון מאפשרת לגולש שליטה ויציבות מקסימלית ושימוש מינימלי באנרגיות הגוף.

3. שימוש בכל אורך הבורד בעזרת פעילות ורטיקאלית

על מנת לשלוט על הבורד בצורה הטובה ביותר אנו צריכים להעביר את מרכז הכובד לאורך הבורד בשלבי הגלישה השונים.

הבעיה. הנטייה הטבעית היא לבצע את הפניה בעזרת הפניית פלג הגוף העליון לכיוון הרצוי (שימוש בכוח)

הפתרון. לימוד ואימון הגוף למקם את מרכז הכובד לאורך הבורד במיקומים שונים וזאת במטרה שהבורד יפנה לבד. לפני הפניה, פעילות ורטיקלית כלפי מעלה, עלייה על הרגל הקידמית ללא תנועת האגן ופלג הגוף העליון לכיוונה, וכתוצאה מכך הבורד מתחיל לבד את הפניה. בזמן הפניה, פעילות ורטיקלית כלפי מטה מעבירה את מרכז הכובד אל מרכז הבורד ומאפשרת לגולש יציבות מירבית.

הרווח. הפעילות הורטיקאלית בעיתוי הנכון מקנה לגולש גלישה טכנית מושלמת, קלה ומהנה.

סגירת תפריט

Open Form

טופס לקבלת מידע ו/או הזמנת חופשה

טופס יצירת קשר עם חנויות הביגוד והציוד

טופס הזמנת שיעורי סקי/סנובורד

חופשות - טופס יצירת קשר

טופס קדימות הרשמה קלאב מד חורף 2019/20

  • Aime la Plagne 3T - France
  • Arc panorama 4&5T - France מועדון חדש
  • Arcs Extreme 3T - France (18+)
  • La plange 2100 4T - France
  • L'alpe d'Huez 4T - France מועדון חדש
  • Meribel L'Antares 4T - France
  • Meribel Le Chalet 4T - France
  • Grand Massif Samoens 4T - France
  • Peisey-Vallandry 4T - France
  • Serre-Chevalier 3T - France
  • Tignes Val Claret 4T - France
  • Val ThorensSensations 4T - France
  • Val d'Isère 4&5T - France
  • Valmorel 4&5T - France
  • Cervinia 4T - Italy
  • Pragelato Vialattea 4T - Italy
  • Saint Moritz 4T - Switzerland
  • Aime la Plagne 3T - France
  • Arc panorama 4&5T - France מועדון חדש
  • Arcs Extreme 3T - France (18+)
  • La plange 2100 4T - France
  • L'alpe d'Huez 4T - France מועדון חדש
  • Meribel L'Antares 4T - France
  • Meribel Le Chalet 4T - France
  • Grand Massif Samoens 4T - France
  • Peisey-Vallandry 4T - France
  • Serre-Chevalier 3T - France
  • Tignes Val Claret 4T - France
  • Val ThorensSensations 4T - France
  • Val d'Isère 4&5T - France
  • Valmorel 4&5T - France
  • Cervinia 4T - Italy
  • Pragelato Vialattea 4T - Italy
  • Saint Moritz 4T - Switzerland
  • Day
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • Month
  • January
  • February
  • March
  • April
  • May
  • June
  • July
  • August
  • September
  • October
  • November
  • December
  • Year
  • 2019
  • 2020
  • 2021
יציאה בימי ראשון בלבד (מומלץ)